Särkyvää! - Käsiteltävä varoen -


Erityisherkkä eli Highly Sensitive Person

"Highly Sensitive Person, HSP, on erityisherkkä ihmistyyppi, jota yhdysvaltalainen psykologian tohtori Elaine Aron on tutkinut vuodesta 1991 lähtien. Aronin mukaan noin 15–20 % ihmisistä on erityisherkkiä. Erityisherkät havainnoivat tarkasti sekä ympäristöään että omaa sisäistä maailmaansa. Heidän aistielimensä eivät sinänsä ole muita tarkemmat, vaan aivot prosessoivat aistien tuomaa informaatiota poikkeuksellisen syvällisesti. Aivojen ja hermoston ominaisuutena erityisherkkyyttä tutkitaankin nimellä sensory processing sensitivity.
Erityisherkkyyteen liittyy keskeisesti autonomisen eli tahdosta riippumattoman hermoston herkkä reagointi. Erityisherkkä voi reagoida hyvin voimakkaasti tilanteissa, jotka eivät herätä useimmissa minkäänlaista reaktiota."


Kyseinen teksti on lainattu  Suomen Erityisherkät RY
virallisilta nettisivuilta.





Mä oon aina pitäny itseeni jotenkin outona ja joukkoon kuulumattomana.

Suurimman osan mun elämästäni mä olen aina ollut se, joka on kiltti ja ystävällinen muille. Se joka tahtoo muiden hyvää ennen omaansa. Suurimman osan elämästäni mä oon ollu se, joka itkee ilosta nähdessään kevään ensimmäisen perhosen samalla ku muut ihmettelee mikä ihme tota ihmistä taas vaivaa. Oon ollu se, joka ahdistuu silmittömästi muiden tuskasta ja juoksee pois matikantunnilta, koska saa post-traumaattisen stressireaktion matikan tehtävistä ja siitä tunteesta, ettei osaa mitään. Kaikkee tätä voi olla aivan hirveän vaikea käsittää, ainakin sellaiselle ihmiselle, joka ei näin herkästi asioihin reagoi. Sellanen ihminen saattaa nähdä mut heikkona tai muuten vaan liian herkkänä tähän maailmaan.
Ehkä se onkin totta tavallaan.
Tää maailma on julma eikä siinä ole sijaa herkille ja kilteille ihmisille. Vaikka olisit kuinka kiltti niin se ei velvoita ketään toimimaan samalla tavalla sua kohtaan.
Vaikka olisit kuinka kiltti se ei tarkoita, että muut olis sitä samaa.
Mä ymmärrän sen.
Mutta tällainen mä olen.
Herkkä, pieni itkupilli,
mutta mä en siltikään päästäis irti mun herkkyydestäni. Siitä on ehkä ollu haittaa ja se on ehkä aiheuttanu mulle ylimääräisiä vaikeuksia ja kipua, mutta ilman mun herkkyyttäni
mä en näkisi kaikkea kauneutta mikä on ihan vain jokapäiväsissä asioissa,
ihan vaan siinä, ku sä näät rattaissa istuvan lapsen hymyn
tai ku sä näät miten lehdet tippuu puista tai kuulet musiikkia joka ei muiden korviin merkitse mitään.
Oon kuullu muutamilta ihmisiltä nimiä mainitsematta, että tunteet on taakka.
Ja niinhän ne osittain onkin.
Mutta sen jos mitä mä oon tajunnu, että tunteita ei pidä hallita. Tunteita ei pidä pelätä ja paeta, niitä ei pidä padota jonneki tukkien toiselle puolelle ja toivoa ettei se vesimassa vyöry sun niskaan ja tapa sua.

Tunteita pitää tuntea.

Elämässä on paljon asioita
ja vielä enemmän asioita mistä mä nautin,
mutta yhtäkään listaamatta mä voin sanoa, että tunteet on se minkä takia mä ylipäänsä teen niitä asioita mistä mä nautin
tai ylipäänsä nautin niistä.

Tunteet tekee meistä mitä me ollaan
ja jos ne ottaa pois
jäljelle ei jää oikeastaan mitään.




Se että oon tajunnu, ettei herkkyydessä ja tunteiden tuntemisessa ole mitään väärää on muuttanu mun kuvaani itsestäni ja myös muista, sekä maailmasta.

Negatiiviset tunteet kuuluu elämään ihan yhtä paljon kuin positiivisetkin.
Ne ei ehkä tunnu yhtä kivoilta, mutta ilman niitä me ei edes tiedettäis miltä ne positiiviset tuntuu.

Oon tavannu elämäni aikana monta ihmistä, joista pystyn hyvin kuvittelemaan, että ne kuuluis myös tuohon 15 - 20 % jotka tuntee ja kokee elämää hieman herkemmin ja terävämmin ku muut. 
Syy minkä takia mä halusin ylipäänsä puhua tästä asiasta ja tuoda sitä ihmisten tietosuuteen, on se että sitä voi olla aika vaikea suhtautua ihmiseen, joka ottaa aina kaikkein pienimmätkin asiat itseensä ja tuntuu olevan aivan käsittämättömän herkkä..
Harmillisen harva vaan oikeesti tietää tästä asiasta, itsekin sain tietää erityisherkkyydestä vasta ihan pieni hetki sitten ja kyllä elämä olis ollu paljon, paljon helpompaa jos olisin aikasemmin siitä saanu tietää. 
Mutta ollaanhan sitä näinkin selviydytty niin eiköhän sitä vastedeskin selvitä.





Lisätietoa erityisherkkyydestä löytyy siis Suomen Erityisherkät RY :n sivuilta. Tutustukaa ihmeessä ja tehkää alustava testi jos aihe kiinnostaa! :)




Pari muuta linkkiä aiheeseen liittyen:

http://www.hsperson.com/  (englanninkielinen)




Terveisin Hobitti


Kommentit

Suositut tekstit